تبلیغات
کمیته علمی آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد - چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 31 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وبلاگ

کمیته علمی آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

روزی می‌رسد كه برای هر شهروند، كارآمد بودن تفكر آماری همان‌قدر ضرورت می‌یابد كه توانایی خواندن و نوشتن

امروز کسی نیست که اهمیت آمار را نداند و به کاربردهای فراوان آن اذعان نداشته باشد. اما ابزارهای آماری وب مدام در حال پیشرفت هستند و بر دقت، گستره و عمق آمارهای خود می افزایند. برخی از سایتهای قدرتمند آماری همچون سایت متر(sitemeter.com)، آمارهای بسیار گسترده، متنوع و دقیقی ارائه میدهند. شاید از خود پرسیده باشید این همه آمار مفصل و دقیق به چه کار میآید؟! آیا این آمارها فایده ای هم دارند؟!

کاربردِ آمارهای مختلف و دلایل اهمیت آمارها:

1- در چه زمانهایی بیشترین ترافیک و بازدید را دارید. (ممکن است این زمان ساعت خاصی از روزهای پایان هفته باشد) مطالب جدید و مهمتان را در زمانهای پر ترافیک منتشر کنید، اینگونه بازدیدکنندگان آنرا بعنوان یک مطلب جدید مطالعه خواهند کرد، ضمنا شانس مطلب شما برای ارتقاء در سایت‌هایی مثل بالاترین بیشتر خواهد بود.

2- در چه زمانهایی کمترین ترافیک و بازدید را دارید. مطالب مهمتان را در زمانهای کم ترافیک منتشر نکنید، خصوصا اگر مطالب زیادی منتشر می‌کنید ممکن است آن مطلب مهم به صفحات بعد منتقل شده و هیچگاه توسط حجم زیادی از بازدید کنندگان دیده نشود. ضمنا شانس مطلب شما برای داغ شدن در سایتهایی مثل بالاترین از دست خواهد رفت، زیرا اگر در یک زمان کم ترافیک مطلب به بالاترین فرستاده شود حتی اگر بعدا بازدید کنندگان بخواهند به آن امتیاز بدهند فرصت گذشته و دیگر مطلب شما داغ نخواهد شد(فرصت داغ شدن در بالاترین ظاهرا سه روز است).

3- در چه زمانهایی بیشترین افراد در وبلاگ آنلاین هستند، با فراهم کردن امکان گفتگو در وبلاگتان، و اعلام آن زمانها برای گفتگوی زنده در وبلاگ، در آن ساعات با بازدیدکنندگان خود گفتگو کنید. می‌توانید در آن ساعات مطالب جدید و مهم تان را منتشر و با بازدید کنندگان در مورد مطالب تازه منتشر شده خود گفتگو کنید.

4- بازدید کنندگان اغلب چه مدت زمانی صرف وبلاگ یا هر مطلب از آن می‌کنند، چنانچه بازدید کنندگان برای دیدن وبلاگ یا هر صفحه از آن، زمان کمی صرف می‌کنند و فکر می‌کنید این مدت برای فهم مطالب کافی نیست، در طول مطالب وبلاگ بازنگری کنید.

5- میانگین صرف وقت بازدیدکنندگان برای وبلاگ و مطالب آن چقدر است، اگر این زمان زیاد باشد با بازدید کنندگان دقیقی روبرو هستید، و بر عکس. میزان دقت بازدیدکنندگان را شناسایی و توضیحات خود را افزوده یا کاهش دهید.

6- بازدیدکنندگان بصورت میانگین در چه زمانهایی وقت بیشتری برای وبلاگ و مطالب آن صرف کرده اند. مطالب دقیق و پست هایی که نیاز به دقت بیشتری دارد را در این زمانها منتشر کنید. اینگونه بازدیدکنندگان فرصت بیشتری به مطالب اختصاص خواهند داد.

7- بازدید کنندگان از کدام شهر، کشور و قاره هستند، با توجه به شهر، کشور و قاره بازدیدکنندگان مطلب بنویسید. بعنوان مثال اگر مهاجر هستید و بینندگان وبلاگ شما هم اغلب از همان کشوری هستند که شما به آن مهاجرت کرده اید، نوشتن مطلب در مورد چگونگی مهاجرت و مانند آن کاری بیهوده است.

8- بازدید کنندگان به چه زبانی مسلط هستند، با توجه به زبان بازدید کنندگان مطلب بنویسید. مثلا اگر شما یک وبلاگ عکاسی یا نرم‌افزار دارید و در زیر آنها توضیحات فارسی می‌نویسید اما در آمار مشاهده میکنید که بازدید کننده انگلیسی زبان نیز دارید، سعی کنید علاوه بر توضیحات فارسی، توضیحات انگلیسی را نیز به آنها بیفزایید.

9- ساعت محلی بازدید کنندگان چه ساعتی است. با دانستن آن میتوانید ارتباط بهنگام‌تری با بازدیدکنندگان داشته باشید. مثلا اگر ساعت محلی اغلب بازدیدکنندگان شما چند ساعت با شما تفاوت دارد، بهتر است آن را مبنا قرار دهید مثلا اگر وعده می‌دهید که در ساعت خاصی از روز مطلبی منتشر کنید، ساعت اغلب بازدیدکنندگان وبلاگ را در نظر بگیرید.

10- فاصله بازدیدکنندگان با محل شما چقدر است، چنانچه فاصله آنها با شما صفر یا نزدیک به آن باشد می‌توانید با بازدیدکنندگان قرار ملاقات بگذارید یا آنها را به صرف خوراک میهمان کنید.

11- کدام صفحات و مطالب بیشترین بازدید را داشته اند، علاقات بازدیدکنندگان وبلاگ را شناسایی و با توجه به آن مطلب بنویسید. البته این به این معنی نیست که مخاطب زده شده و نوشته‌های خود را بر اساس علاقات خواننده بنویسید، بلکه به این معنی است که به آن توجه داشته باشید، حتی ممکن است گاهی لازم شود که آنها را سرزنش هم بکنید.

12- بازدیدکنندگان از چه محلی به وبلاگ هدایت شده اند، از: لینک سایتهای دیگر، ایمیل، موتورهای جستجو، بنر تبلیغاتی، گروه‌های خبری؛ برای ارتباط با آنها راه متناسب را پیش بگیرید، اگر از تویتر(twitter.com)، فرندفید(friendfeed.com)، از طریق ایمیل یا هر طریق دیگری به وبلاگ شما آمده اند از همان طریق با آنها ارتباط برقرار کنید.

13- بازدیدکنندگان، وبلاگ را از کجا یافته اند، مخاطبان خود را بیشتر شناخته و مطالب مرتبط‌تری بنویسید. مثلا اگر بازدیدکنندگان شما اغلب از طریق موتورهای جستجو به وبلاگ شما آمده اند، بازدیدکنندگان اغلب گذری هستند و به صورت اتفاقی شما را یافته اند بنابراین بهتر است کاری کنید که نمک گیر شوند. یا اگر بازدیدکنندگان اغلب از فرندفید یا تویتر می‌آیند احتمالا با بازدیدکنندگانی حرفه‌ای روبرو هستید که تا حد زیادی با مطالب مرتبط با آی تی آشنایی دارند، در نوشتن مطالب خود به این نکته توجه داشته باشید.

14- بازدیدکنندگان از کجا به وبلاگ آمده اند، احتمالا آن محل قابلیت بیشتری برای جذب مخاطب برای وبلاگ شما دارد، روی آن سرمایه گذاری کنید.

15- از چه محل هایی بازدیدکننده ندارید، اگر از طریق موتورهای جستجو یا سایتهای بوکمارک اشتراکی و مانند آن بازدید کننده ندارید، در نوع مطالب و حتی نکات فنی مربوط به طراحی وبلاگ خود بازنگری کنید.

16- بازدیدکنندگان اغلب کدام صفحه را اول میبینند و از طریق آن وارد وبلاگ می‌شوند، روی آن بیشتر سرمایه‌گزاری کنید، ضمنا ویژگی هایی به آن صفحات بیفزایید تا بازدیدکنندگان از آنجا به صفحات دیگر نیز بروند.

17- صفحه ای که بینندگان اغلب اول آنرا می‌بینند، می‌تواند نشانگر علاقات بازدید کنندگان وبلاگ باشد، در نوشتن مطالب به آن توجه کنید. همچنین سعی کنید شاخصه‌هایی که باعث موفقیت آن صفحه شده است را به بقیه صفحات و مطالب نیز اعمال کنید.

18- صفحاتی که رنک بیشتری از جهت ورود دارند کدام‌اند، روی آنها بیشتر سرمایه گذاری کنید.

19- صفحاتی که رنک بیشتری از جهت خروج دارند کدام اند، آن صفحات را مورد بازبینی قرار دهید و تغییراتی در آنها اعمال کنید تا کاربران از آن صفحه به صفحات دیگر نیز هدایت شوند.

20- بازدید کنندگان اخیر اغلب از کدام صفحه وبلاگ را ترک کرده اند، آن صفحه را بررسی کنید، احتمالا از نظر فنی یا محتوایی مشکل دارد.

21- میانگین تعداد صفحاتی که هر بازدیدکننده می‌بیند چقدر است. اگر میانگین تعداد صفحاتی که هر بازدیدکننده از وبلاگ می‌بیند، 1 باشد به این معنی است که یک صفحه از وبلاگ را دیده و آنرا ترک کرده اند، پس وبلاگ شما برای بازدیدکنندگان جذاب نیست، یا شاید مطالب دیگر خودنمایی نمی‌کنند(مثلا در وبلاگتان دسته بندی یا لیست مطالب جدید ندارید). اشکال را بر طرف کنید.

22- روی کدام یک از لینکها و نوشته ها کلیک بیشتری شده است، علاقات بازدید کنندگان‌تان را شناسایی و با توجه به آن مطلب بنویسید.

23-فایلهای آپلود شده توسط شما چند بار دانلود شده اند. با دانستن تعداد دانلود هر فایل در مورد آن برنامه ریزی کنید. مثلا اگر فایلی که آپلود کرده اید زیاد دانلود شده است و محدودیت پهنای باند دارید به فکر حل مشکل باشید.

24- بازدید کنندگان وبلاگ اغلب از چه سیستم عامل و مرورگری استفاده میکنند، در طراحی وبلاگ بهترین عملکرد و نمایش را برای آن سیستم عامل و مرورگر در نظر بگیرید.

25-آیا بازدید کنندگان وبلاگ اغلب امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت را دارند، کدام نسخه جاوا اسکریپت. چنانچه کاربران امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت را ندارند یا از نسخه های خاصی از آن استفاده می‌کنند در قرار دادن این کدها در وبلاگ به این نکته توجه داشته باشید.

26- سیستم عامل و مرورگر مورد علاقه و استفاده بازدید کنندگان چیست، چنانچه در موضوع آی تی مطلب می‌نویسید، با توجه به سیستم عامل و مرورگر بازدید کنندگان مطلب بنویسید، مثلا؛ اگر خوانندگان غالبا از مرورگر فایرفاکس استفاده میکنند، لزومی ندارد مدام از آنها بخواهید که از فایرفاکس استفاده کنند بجای آن میتوانید به معرفی افزونه های مفید برای فایرفاکس بپردازید. همچنین چنانچه از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند مواظب باشید به آنها بی احترامی نکنید و مودبانه فایرفاکس را به آنها معرفی کنید، واضح است در چنین وضعیتی تا قبل از متقاعد شدن آنها به استفاده از فایرفاکس، معرفی افزونه های فایرفاکس برای آنها سودی نخواهد داشت.

27- ترافیک آینده وبلاگ خود را پیش بینی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید، بعنوان مثال ممکن است طبق پیش بینی ترافیک وبلاگ شما در آینده، آنقدر زیاد شود که نیاز به خرید پهنای باند جدید باشید، پس قبل از اینکه وبلاگ با مشکل مواجه شود مقدمات افزایش پهنای باند را فراهم کنید.

28- اخیرا کدام مطلب از وبلاگ با اقبال مواجه شده است، از بازدیدکنندگان تشکر و چنانچه آن مطلب نیاز به توضیح بیشتری دارد، در توضیح آن پست دیگری بنویسید.

29- اخیرا کدام مطلب از وبلاگ منفور واقع شده است. بازدیدکنندگان را متقاعد کنید. شاید لازم باشد عذرخواهی کنید یا شاید سوء‌تفاهمی پیش آمده است آنرا بر طرف کنید.

30- رزولیشن مونیتور بازدیدکنندگان چقدر است، در طراحی و انتخاب قالب وبلاگ خود به آن توجه کنید.

31- عمق رنگ مونیتور بازدیدکنندگان چقدر است. اگر عمق رنگ کمی دارد می‌توانید عکس هایی را که روی وبلاگ قرار میدهید با حجم کمتر و کیفیت پایین تری قرار دهید و برعکس.

مدیریت وبلاگ

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :







Powered by WebGozar